در بیماری و سلامتی : بیماری قلبی عروقی در زوجین

25 اوت 2020 - یک مطالعه ی جدید نشان داد که همسران مردان دارای فاکتورهای اصلی بیماریهای قلبی عروقی، از جمله فشار خون بالا، دیابت و دیس لیپیدمی، بیشتر مستعد ابتلا به همین اختلالات هستند.

بیماری قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است که سالانه جان نزدیک به 18 میلیون نفر را می گیرد، که تقریباً معادل کل جمعیت کلانشهر نیویورک است. اکنون محققان دانشگاه Tsukubaنشان داده اند كه مردانی كه دارای هر یك یا همه ی فاكتورهای مهم خطرزا - فشار خون بالا ، دیابت و دیس لیپیدمی- هستند به احتمال زیاد همسرانی دارند كه از همین بیماری ها رنج می برند.

سازمان بهداشت جهانی، بیماری های ایسکمیک قلبی و سکته مغزی را به عنوان قاتلین شماره 1 و 2 معرفی کرده است. آنها با هم 85٪ از مرگ و میرهای مرتبط با قلب و عروق را تشکیل می دهند و بیش از سه دهه مقام برتر را از این جهت به خود اختصاص داده اند. بیماری قلبی عروقی هم دارای عوامل خطر ژنتیکی و هم زیست محیطی هستند که دومی تأثیر بیشتری دارد. فشارخون، دیابت و دیس لیپیدمی از مهمترین عوامل خطر محسوب می شوند و اگرچه با استفاده از دارو درمانی و تغییر رفتار قابل تغییر هستند، متاسفانه به طور فزاینده ای شایع می باشند.

در ژاپن که بیش از 83 درصد مرگ و میرها بعد از سن 70 سالگی رخ می دهد، کاهش این بیماری های مزمن باعث خواهد شد که زندگی در دوره ی پیری نیز با سلامت طی شود. غربی سازی رژیم غذایی در این کشور، به طور خاص سبب کاهش مصرف نمک و در نتیجه کاهش مبتلایان به هایپرتنشن( فشار خون بالا) شده ، اما از سوی دیگر منجر به افزایش چاقی، دیابت و هایپرلیپیدمی شده است.

پروفسور Takehiro Sugiyama توضیح داد: زوج های متاهل ترجیحات و الگوهای غذایی مشابهی دارند، سبک زندگی آنها از نظر میزان فعالیت، نگرش به ورزش و استفاده از سیگار و الکل نیز مشابه است. تناسبی که در الگوهای بیماری در زوجین مشاهده می کنیم، ممکن است به خطرات بیماریهای مزمنی اشاره داشته باشد که می توانند با تغییر عادات روزانه -نه خطرات ژنتیکی غیر قابل اصلاح-، کاهش یابند.

محققان یک مطالعه مقطعی با شرکت 86.941 زوج متاهل بالای 40 سال در سراسر ژاپن انجام دادند. آنها با استفاده از رگرسیون لجستیک، از مردانی که تحت درمان فشار خون بالا، دیابت و دیس لیپیدمی قرار داشتند به عنوان در معرض(exposure) و از همسرانشان که تحت درمان برای همین بیماریها قرار داشتند بعنوان نتیجه(outcome)، مدلی را ساختند. ویژگی هایی که می توانند نتایج را تحریف کنند نظیر محل اقامت، تحصیلات، سن، عادات، هزینه و دسترسی به گروه های مراقبت های بهداشتی، برای تعیین میزان همخوانی همسران نیز مورد استفاده قرار گرفت. از آنجایی که همسران غالباً بر روی عادتهای شخصی همدیگر تأثیر می گذارند، محققان مدل ها را همچنین با خارج کردن زنانی که سابقه ی کشیدن سیگار و مصرف الکل داشتند ارزیابی کردند. یافته ها آنها واضح بود: همسران به طور قابل ملاحظه ای احتمال درمان برای بیماری هایی را داشتند که مشابه با بیماریهای شوهرانشان بود.

پرفسور Nanako Tamiya، نویسنده ی ارشد این مقاله، استنباط ها از این مدل را برجسته نمود:ه و گفت: یافته های ما تأکید می کند که متخصصان بهداشت و درمان باید نه تنها بستگان خونی بیمار بلکه همسر او را نیز از نظر مشکلات قلبی عروقی مورد بررسی قرار دهند. اطلاعات پزشکی باید شامل اطلاعات شریک زندگی نیز باشد. علاوه بر بهینه سازی درمان، مداخلات مستقر در خانواده نیز مورد نیاز است، همسران همچنین باید از تاثیر خود بر الگوهای بهداشتی یکدیگر آگاهی یابند و برای بهبود آنها تلاش کنند.

منبع:

BMJ Open, 2020; 10 (7): e036281 DOI: 10.1136/bmjopen-2019-036281

www.sciencedaily.com/releases/2020/08/200825110631.htm